Sidevisninger i alt

fredag den 18. januar 2013

Mad, mad, mad!!

Jeg har egentlig haft gang i denne overskrift noget tid..

Mad har altid været en stor del af mit liv - Jeg er en 'skraldespand' og er altid hende, der får kommentaren: "Sender du lige fadet rundt", men jeg er også hende der altid sidder og spiser på billeder fra familiesammenkomster og fester 
- Så selvfølgelig skal jeg have et indlæg om MAD <3

Jeg har dog tænkt rigtig grundigt over, hvad det skulle indenholde.
Jeg er mega egoistisk og gider ikke dele mine lækre opskrifter med jer - Jeg har selv fundet på dem og vil derfor selv se folk nyde maden. :)

Jeg har også spekuleret om, det kunne være relevant at tage fat på det issue at, man efter at have stillet op i Fitness konkurrencer, kan få et helt forkert forhold til mad - Hvor alt stadig vejes på køkkenvægt og kalorier tælles.. Ellers spares, hvis man ved der er en stor middag forude.



Men i bund og grund er mad jo en livskilde; Det er en sundhedsfaktor og det er nødvendighed - Men kan også være vejen til døden..
Og det er egentlig den pointe jeg gerne vil ud med!!

Spis fordi kroppen har brug for det; Ikke fordi du keder dig, er ked af det eller fordi du bare lige må have flødeskumskage nr 3!
Så inden du putter mad i munden, så tænk: Gør det mig lykkelig?
- Hvilket er en filosofi jeg bruger på alt i livet, men det er vist et andet emne! ;)

Jeg har læst rigtig meget om det her med mad - Og jeg er nødt til at komme med et statement jeg sikkert får rigtig mange tæv for: 
DET ER UMULIGT AT LAVE DÉN RIGTIGE DIÆTPLAN!

..Hermed ikke sagt at det er umuligt, at leve sundt - Men alle mennesker er forskellige og det der fungere rigtig godt for nogen, kan føre til sygdom for andre!

Jeg har læst en del om blodtype diæter, som for mig er et rigtig fornuftigt udgangspunkt der tager fat i din biologi og DNA - Og hermed ser, hvad kan din krop reagere godt på.. Og hvad kan gøre det modsatte! Jeg har endvidere selv haft glæde af det efter 3 år med mavesmerter og sjove undersøgelser..
Lægerne tjekkede for diverse sygdomme, allergier, virus og lign. men kunne ikke forklare mig hvorfor jeg til tider bare måtte falde sammen på gulvet, krølle mig sammen og holde på min mave..  Jeg fik derfor afvide at jeg skulle spise sundt!
"Ja!"siger jeg til lægen, "Det er jeg jo godt klar over. Jeg spiser neutral yoghurt til morgenmad og ellers lever jeg generelt af grøntsager og magert kød. Og så drikker jeg udelukkende vand. Så måske du kan give mig nogle tip til hvad jeg gør forkert?" 
Det kunne han ikke, men han mente at der sikkert var noget jeg ikke fortalte.. Så hans råd var: Spis sundt og sov godt! 
Jeg spurgte så ind til blodtype diæten, som jeg på daværende tidspunkt kun havde læst om. "Det hokus pokus skal du holde dig fra! Du bliver syg.."



Hmm.. Jeg tænkte, at jeg nu nok ville give det et forsøg alligevel - Og alt hvad jeg normalt spiste: kylling, peberfrugt, banan, appelsin, avokado og rejer var på ingen måde sundt for min blodtype. 
- Det er sundt for andre ting.. Men ikke min mave! Det gjorde mig syg.
Så jeg begyndte straks at tilrettelægge min kost efter de fødevarer, der skulle have en positiv effekt på min krop - Og efter noget tid gik mine mavesmerter stille og roligt væk!

Jeg er dog heller ikke sikker på at blodtypediæten nødvendig er det rigtige - Men kig på alle de større perspektiver og din egen krop og dens behov. 
Har du brug for blodsukkerregulering, så bland glykæmisk indeks med ind i det - Og har du brug for hjælp i forhold til dine hormoner, kan det gavne at kigge efter fødevarer med planteøstrogener - Bliver du træt af kulhydrater, har du måske glutenallergi og skal Holde dig fra det. Det påvirker dig bare på samme måde som morfin
Jeg tror heller ikke på at menneskers kroppe, har udviklet sig lige så hurtigt som industrialiseringen - Så selvom Fast Food er nemt og hurtigt, går det evolutionært FOR hurtigt! Vi er endnu ikke i stand til at nedbryde alle de stoffer, der kommes i maden for at den smager, syner og dufter som vi forventer. 
- Og spiser man mere for nydelsens skyld, med hovedet under armen, så kan det betyde livstruende sygdomme!

Så den rigtige diæt, er altså meget individuel og afhænger af DIN krop - og kan ikke pilles ud af et dameblad eller sammensættes af en person, der ikke har forstand på dit helbred.. Hvilket desværre sker rigtig tit. For ligeså vel som man kan spise til en sygdom, kan man også spise sig ud af rigtig mange sygdomme!

Dette betyder naturligvis også, at vi skal stoppe med at vurdere hinandens madvaner; En ting som jeg selv er rigtig rigtig slem til!! Jeg spørger tit ind til, hvorfor folk har valgt som de har..
Jeg ved jo bare hvordan min krop fungerer og hvor jeg har ekstra behov - Så hvordan kan belære andre om deres kostvaner? Når jeg intet kender til deres baggrund? Deres baggrund for at vælge en fødevare frem for en anden?

Den eneste spisevane jeg dog gerne vil kommentere og fremhæve, er at: SPISE SOM EN ASIAT og LEV LÆNGE!!
- De får grøntsager, krydderier, fisk, Soya produkter, the, planteøstrogener.. Og laver maden selv - Den er ikke Færdigkøbt! 
Det betyder at de har færre tilfælde af hjerte-kar sygdomme - Og kræft!!


 





Det eneste jeg tror man kan konkludere, er ALT MED MÅDE!! 
- For selvfølgelig skal man kunne spise en pizza en søndag på sofaen.. Eller blande slik til en hyggelig fredag aften. Så længe man resten af ugen, spiser for at leve - ikke lever for at spise! ;)




Så overvej DIN situation - Tag dit helbred i egen hånd og sammensæt kosten efter DIT behov.. Bliv inspireret af de undersøgelser, der er gennemlyste og stemmer overens med din sunde fornuft!
- Og lad nu være at spis som alle andre og hop ikke på alt hvad der nu engang er smart i medierne; Go' Kur, Atkinzon, DuKa og hvad det heller alt sammen.! Husk at de er tilpasset, det miljø de er opfundet i - Og så er de til for at tjene penge..


Velbekomme!! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar