Sidevisninger i alt

onsdag den 27. marts 2013

Hukommelse er ikke altid billeder..

Jeg har altid været en af de der slags mennesker, der føler mere end jeg tænker!

Så for mig er hukommelse mere mavefornemmelser, minder om dufte, smage og lyde og indtryk..
- Eller, det er ihvertfald det første lag af min hukommelse. Det er førstehåndsindtrykket og det er ofte det jeg hiver frem, når jeg skal huske! Jeg har også en rimelig fotografisk hukommelse, når det kommer til at finde vej eller huske tal og tekster og sådan.


Jeg husker mennesker på den følelse de gav mig i kroppen, Jeg husker steder på hvordan de duftede og jeg husker situationer ved at tænke på den mavefornemmelse de gav mig.



Hvis jeg møder et nyt mennesker, der på en eller anden måde rører mig dybt - og især hvis jeg bliver forelsket eller betaget - kan jeg ikke huske vedkommende på deres udseende. Jeg kan huske deres duft, lyden af deres stemme, deres påklædning, alle de ord de sagde, jeg kan huske hvordan det føltes når de kiggede på mig og jeg kan mærke varmen fra deres hånd, der hvor de har rørt mig.. Men jeg kan ikke beskrive deres ansigt, før jeg har set dem igen.

Jeg kan også huske nye mennesker, for det modsatte; nemlig et dårligt førstehåndsindtryk. Jeg husker dem for at 'tricke' en mistillid og en afstand og denne mavefornemmelse holder stort set altid stik! Jeg er dog ikke et menneske, der dømmer - Så ofte vil jeg lade tvivlen komme folk tilgode; men tager ofte mig selv i at sige: "Hvis du nu bare havde fulgt din mavefornemmelse.."

Jeg kan også huske folk, på en sætning de plejer at sige eller mad eller drikke, de plejer at spise - Og det betyder at synet eller smagen af nogle fødevarer, kan kalde en fuldstændig vanvittig hukommelse frem hos mig, Det samme gør sig gældende for udtryk, sætninger og humor. Alt efter mindet om personen, kan det betyde at jeg bliver overlykkelig og overgearet eller jeg kan blive virkelig ked af det og kan mærke skuffelsen ramme som en bølge, der slår mig omkuld.


Hvis jeg er et nyt sted, især på ferie, husker jeg lydene, indtrykkende og duftene. Jeg husker mavefornemmelsen, når man vågner første dag i hotellets seng, fuld af forventning, oplevelserne og jeg husker smagen af det mad jeg spiste. Uden egentlig at kunne huske præcis hvordan der så ud, kan jeg alligevel drømme mig tilbage. Det betyder at ferier, der ligger rigtig mange år tilbage, ligger printet ind i min hukommelse..
Dyr har altid gjort mig glad, så lyden af fårekyllinger en varm sommernat er noget af det bedste ferieminde jeg har. En anden barndomsferie husker jeg særligt for en frø, jeg fandt i hotellets pool en aften; Det var midt i aftensmaden og midt i hotellets aftenunderholdning; Frøen har gjort større indtryk på mig, end den tarvelige spaghetti bolognese og det fjollede show.


Det at føle så meget, betyder også at musik er en vigtig del af min hverdag.
Jeg hører musik hver evig eneste dag - Og jeg gør det fordi, det giver mig indtryk, input, energi og følelser. Nogle sange kan fremkalde hjertesorger, andre kan fremkalde energi og glæde mens andre kan fremkalde smukke minder eller inspirere til handlinger.
Især det her med minder, er en af grundende til at musik betyder SÅ meget for mig..
Noget musik kan bringe mig tilbage til min barndom, til de aftener hvor min far og jeg sad i vores grimme papegøjefarvede møbler og hyggede os med musik. Det varmer! <3
Andet musik kan gøre mig helt ekstatisk; Jeg bliver så fyldt med energi at selvom jeg er alene i min stue, er jeg nødt til hoppe og danse rundt, Mens andre sange kan bringe mindet om hjertesorger frem - Og nogle sange, som egentlig er mine yndlings, kan jeg ikke lytte til, fordi det gør for ondt..


Uden tvivl er jeg et meget følsomt og nærværende menneske, hvilket nok kommer bag på mange.. For jeg også oplevet en masse ting, der gør at jeg kan fremstå kold. Jeg har ingen facade eller falsk opførsel; Mit liv har gjort mig til en selvsikker og frembrusende kvinde..
Men det betyder ikke, at alt jeg oplever og alle jeg møder, ikke gør indtryk på mig. Tværtimod; Jeg FØLER alt jeg oplever dybt inden i! Det er på mange måder en stærk form for hukommelse og det gør mig både stærk og sårbar!
Jeg er 110% tilstede når jeg er sammen med folk - Jeg kan dog nogengange føle så meget, at jeg glemmer at lytte.
Jeg er også 110% tilstede når jeg oplever nye ting og nye steder! Jeg tror at mange kunne lære lidt af, at en oplevelse ikke nødvendigvis er 'selve oplevelsen', men det er følelsen, indtrykkende og de smil man ser hos folk man holder af!

Jeg elsker at jeg lukke øjnene og være tilbage på et bestemt sted eller fornemme en speciel person. Det giver mig en helt unik mulighed,  for at få alle oplevelser tilbage - De gode stunder der giver et kæmpe smil på læben.. Men også de dårlige, der kan slå alt luften ud af mig!


    Persiguiendo sueños y mariposas 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar