Sidevisninger i alt

tirsdag den 24. februar 2015

Mit Danmark?

Jeg er ærlig talt ved at blive en smule flov over det vi kalder ' Danskhed'.

Vi kalder os selv for rummelige og fredelige. 
Vi siger vi har høje værdier og sætter en pris på landets sikkerhed.

Men, i virkeligheden er vi så bange for alt der er nyt og fremmede, med mindre det er nr 26 med ekstra ost hos den lokale pizzamand. 
Vi påråber os retten til ytringsfrihed og fred, men bruger den på at håne andre religioner, minoriteter, sexualiteter eller folk der opnår succes. 
- Hvor er det fredelige og rummelige lige i det?

Når Politet har dræbt en terrorist hylder vi dem, men når vi får en fartbøde eller politiet må bruge magt for at anholde "møgunger", der føler sig hævet over loven, så er vi de første til at råbe op om retfærdighed og politi-vold. 
Hvis I fulgte loven, var politet ikke nødt til at bryde den for alt opretholde orden!!
- Så vidt jeg ved, er det også ulovligt at skyde en mand. Så hvorfor må de ikke holde ulovligt, for at gøre deres arbejde eller tage fat i folk og tvinge dem i jorden hvis de modstrider sig en anholdelse?
Vores samfund er på mange måder, blevet pylret og vi er blevet alt for selvcentreret og tror hver i sær at verden drejer rundt om os. 

Jeg er flov over, at vi synes vi har så meget morale i forhold til "de fremmede", men i Danmark stortrives prostitution og datingsider for folk der søger en affære. Vi drikker meget mere alkohol end andre, vi kalder os et velfærds samfund men taber mange af de svage. Vi bander og joker med emner der er langt over grænsen i andre lande. 

Jeg kan ikke forstå, hvor vores rummelighed er blevet af?
Hvad med at lære af forskelligheden? Udvide din horisont? Åbne dig op for nye oplevelser? 
Hvorfor er 'Vores Gamle Danmark', den korrekte måde at gøre tingene på? 
Jeg ved ikke noget bedre end at lære af andre. Det kan være den hjemløse alkoholiker i bussen, der fortæller mig hans livshistorie eller det kan være kvinden i thai-butikken, der lærer mig hvordan jeg kan ændre min mad. 

Hvorfor skal vi alle tænke ens? Hvem er det lige der har opfundet den snæversynet facitliste af Danskhed? 
Had og frygt, stammer fra uvidenhed, Så jeg forstår virkelig ikke, at et så uddannet samfund, kan have en så uintelligent opfattelse af Mangfoldighed.
- Mmmm... Mangfoldighed. Smag lige på ordet! Det spænder en smule i kæberne, som et friskt syrligt bolche. 
.....Og det er lige præcis hvad vi danskere har brug for, Et friskt pust!
Vi mangler rummelighed. Vi mangler tolerance og empati. Og vi mangler at turde! Vi klinger fast i gamle traditioner, på trods af at de fleste af traditionerne er kristne men kirkerne står tomme. 
Vores samfund er historisk et at de nyere. Så hvem har bildt os ind, at det er den eneste måde?
Er vi virkelig så konfkliktsky at vi gemmer os bag grimme kommentarer på facebook og ikke tør skille os ud fra mængden?

Meget af det, vi kalder dansk stammer fra andre steder i verden.. Uden ris og karry, ville vi aldrig have opfundet boller i karry. Og hvad med konceptet Hygge? Det indenholder ofte kaffe, the eller varm kakao. Det er bestemt heller ikke dansk. Vores tøj er lavet af bomuld - og godt nok er jeg ikke landmand, men jeg mindes ikke at have set en bomuldsmark inden for landets grænser.
Vi har i forvejen integreret en stor del af verdens goder som danskhed, så hvorfor skal vi lukke øjnene nu?

Hvis vi ikke åbner øjnene - Og vigtigst af alt, åbner hjertet - for alt det smukke og positive verden har at byde på, ender vi med at sidde fast i vores ensporet udvikling. 



Så smil til din nabo - Lad være med at hade, hvad du ikke forstår - Hav empati og husk at vi alle er mennesker, der har lige præcis lige meget ret til at være på jorden
- Se det er Danskhed, der er til at være stolt af  <3 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar