Sidevisninger i alt

onsdag den 22. januar 2014

Gå din vej.. Altså din egen vej!


Jeg er selv af den årgang, der er opvokset både med og uden internet. Jeg havde en barndom der var fuldstændig internet og mobil fri. Det betød at man selv huskede ting, at man læste i bøger og leksikon for at finde svar og man var nødt til at have mundtlig kontakt og mundtlige aftaler; For man kunne ikke bare sende en sms. 

Det betød også, at man fik en del færre indtryk fra den store verden - På godt og på ondt!
Da jeg var lille, 'vidste' jeg hurtigt hvordan mit liv skulle forme sig. Det havde jeg tidligt formuleret ud fra de få indtryk jeg havde. Jeg skulle være journalist - og være gift med børn når jeg var 25år.. 
- Åh, hvilke glansbillede tanker man havde som uskyldig barn <3
Men da jeg så blev lidt ældre og min fars firma fik internet, opdagede jeg noget helt nyt; Ofir chat!! :D Sikke mange mennesker og nye ting man pludselig kunne lære. Og pludselig fandt man søgemaskiner og hjemmesider - En hel verden af mange nye indtryk der pludselig dukkede op og skulle fordøjes!
Muligheder for at bo andre steder end Lolland, Andre steder end Danmark - og alle de sjove uddannelser og jobs der pludselig fandtes!
Nu kunne man også dyrke andet sport og andre hobbyer end håndbold i Hallen eller gå til frimærker på biblioteket - Det viste sig, at der faktisk fandtes maaaange ting ude i verden, jeg hellere ville, end at slå mig ned i et hus på Lolland med en mand, der sikkert havde kedet mig ihjel den gang. 

Jeg tror at mange mennesker, rammes af de her muligheder, der på mange måder er skønne og er med til at udvikle os og udvide vores horisont. Man bliver klogere på sig selv, jo mere man oplever - Men alle de muligheder, kan også gøre det svært at finde 'sin vej' igennem livet.

Det åbner for en verden af spørgsmål som; Findes der måske findes et bedre job?  En bedre bolig? Bedre mad? En bedre kæreste? 
- Og det gør det også sværere at fastlåse sig!

Jeg har altid været nysgerrig og spontan. Jeg er udadvendt og vil gerne opleve så meget så muligt, så jeg ikke sidder som gammel og tænker; 
"Hold kæft, hvorfor har jeg brugt hele mit liv på den sure stodder? Hvorfor fik jeg aldrig taget det dyk, det faldskærms spring? Eller hvorfor blev jeg på det job, hvor jeg ikke havde noget som helst fritid?"

Det betyder, at jeg i en alder af 27 år, har haft en masse spændende, krævende og udviklende jobs - Haft forskellige kærester, oplevet godt og ondt, handlet rigtigt og forkert og oplevet lande og kulturer som mange kun ser på billeder; Men det betyder også at jeg ikke har hverken børn eller kæreste i skrivende stund! Jeg er også tilbage til at bo til leje, i stedet for at eje. Dertil kommer, at der stadig findes et hav af jobs som jeg gerne vil prøve, et hav af lande jeg vil se og oplevelser jeg ikke vil sige nej til!

Dog vil jeg sige, at det har lært mig, at jeg ikke er blevet lykkeligere af at eje.. Tvært imod! Friheden ved ikke at være bundet, er ubeskrivelig. Og nogle gange er de få ting jeg ejer, mere en klods om benet end nøglen til et lykkeligt liv!
Et liv med information og penge, betyder at folks største problemer er om andre skriver ting til deres billeder på facebook, som de ikke vil høre - eller om de nu skal sige ja eller nej til deres barn der plager om endnu et nyt legetøj.. Er det virkelig alt det indhold der er i deres liv?! Samtidig kan man se børn i mindre velstillet lande, der er lykkelige ved at rende nøgne rundt på en strand og lege med en gammel bold.. 
- Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg hellere rende på stranden og lege! <3


Mennesker er skabt med ben, fordi vi skal flytte os i livet - Var det meningen vi skulle blive på et sted, var vi skabt med rødder! 
Mine ben ved at min vej i livet ikke nødvendigvis ender blindt! Jeg har en umættelig lyst på at rejse og lære - og det hiver i mig, efter at flytte ud i verden, for at øge min viden og mine kundskaber. Men at eje ting, giver forpligtelser og udgifter, som ikke forsvinder ved at flytte. Og på den anden side, vil jeg jo også gerne stifte en familie med en mand der deler min livsglæde og min lyst til livet! 

Jeg synes ikke der er noget forkert i at slå sig ned - Men heller ikke noget forkert i at ville opleve mere!
I en verden, hvor vi konstant mødes at nye indtryk, kan det være svært at finde sin egen vej.

- Spørgsmålet er hvad der er rigtigt for en selv - Og hvordan man finder den vej?
En ting er helt sikkert; Man finder ikke ud af det, hvis man ikke prøver ;)

2 kommentarer:

  1. Super godt skrevet.. og det giver rigtig god mening. Forstår godt det er svært men jeg håber du en dag finder DIN vej.. Kram fra din FAR :)

    SvarSlet
  2. Ingen anden vej, end fremad :-)

    SvarSlet